مشاوره بازاریابی

با کمک مشاوران متخصص بازاریابی کسب و کار خود را متحول کنید

بازاریابی به علمی پیچیده تبدیل شده است که اجرای آن بدون مشاوره بازاریابی موثر نخواهد بود. اگر قصد تحول بازاریابی کسب و کارتان را دارید، از مشاوران متخصص استفاده کنید.



اگر هنوز در استفاده از مشاوره بازاریابی مردد هستید، باید بدانید که مشاور بازاریابی موثر چه مزایا و مشخصاتی دارد که به ارتقای بازاریابی و فروش کسب و کار شما کمک می‌کند. ما در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره کرده‌ایم.



اعتمادسازی از ستون‌های اصلی مشاوره بازاریابی است
یکی از بزرگترین اولویت‌های هر مشاور بازاریابی که با مشتری جدید کار می‌کند، ایجاد اعتماد است. اعتماد زمانی ایجاد می‌شود که صاحب کسب‌وکار بداند با کمک مشاور بازاریابی قطعا به نتایج دلخواه خود می‌رسد. ایجاد اعتماد در مدیران کسب و کار، کاری چالش‌برانگیز است؛ زیرا اکثر آن‌ها افرادی نتیجه‌گرا هستند و قبل از تشخیص هرگونه نتیجه مثبت، باید نتیجه نهایی را ببینند. بنابراین، مهم است که مشاوران بازاریابی ثابت کنند که سود و منفعت آنها بیشتر از هزینه استخدام آن‌هاست.



ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد از مهمترین وظایف مشاورین بازاریابی است

شاخص کلیدی عملکرد (KPI)، یک معیار مشخص و قابل‌اندازه گیری است که نشان می‌دهد هر کمپین یا روش بازاریابی چه نتایجی را در برداشته است. خیلی از کسب و کارها از وجود چنین معیارهایی بی اطلاع هستند و بازاریابی را بدون تحلیل بازخوردهای آن انجام می‌دهند. مشاور بازاریابی خوب، KPI‌های مناسب را برای کسب‌و‌کار شما درک کرده و به کار می‌گیرد و این کار باعث می‌شود عملکرد هر کمپین بازاریابی مشخص شود و در صورت لزوم تغییرات و اصلاحاتی در کمپین‌های بازاریابی بعدی انجام شود.

مشاوره بازاریابی دیگر یک انتخاب نیست؛ یک الزام است..

اهمیت استفاده از مشاور بازاریابی از نظر شرکت‌های مختلف متفاوت است. برخی از کسب و کارها خود را از مشاوره بازاریابی بی‌نیاز می‌دانند و برخی دیگر یک مشاوره تلفنی رایگان را کافی می‌دانند؛ ولی اکثر مدیران هوشمند کسب ­وکار، مشاوره مارکتینگ را یک الزام می‌دانند که باید به صورت مداوم و کامل انجام شود.



​در ساده‌ترین تعریف، مشاورین بازاریابی به دنبال کشف بهترین راهکارهای جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکارها هستند. مشاوره بازاریابی مدرن این امکان را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند که از تجزیه و تحلیل گسترده داده‌ها برای ایجاد بهترین روش‌های جذب مشتری استفاده کنند. از طرف دیگر مشاور بازاریابی باید توانایی استفاده و ترکیب استراتژی‌های برندینگ را داشته باشد تا بتواند در کنار بازاریابی صحیح، مسیر برندینگ را نیز برای یک کسب ­وکار هموار کند.​​​​​​​ این روزها به جرات می‌توان گفت که در بازار ایران هیج کسب‌وکاری بدون رقیب نمانده است و برای بقا و حتی پیشرفت در بازار پر رقابت این سال‌ها که ورود شرکت‌های ریز و درشت به آن دامن زده است، باید از مشاورین بازاریابی تراز اول بهره گرفت. اگر تا همین چند سال پیش، توجه به این موضوع تنها یک گزینه قابل تأمل و یک انتخاب از میان انتخاب‌های موجود بود، امروزه تمامی شرکت‌ها باید به عنوان یک الزام جدی به فکر بهره‌گرفتن از مشاوره بازاریابی باشند تا به کسب‌وکارشان جانی دوباره ببخشند و میزان فروش خود را افزایش دهند.

مشاوره بازاریابی چیست و مشاور بازاریابی کیست​​​​​​​؟

 
 ​​​​​​​
بازاریابی دیگر مثل سابق نمی‌تواند به صورت سنتی کاری از پیش ببرد و شرکت‌هایی که از علم بازاریابی نوین غافل می‌شوند، قطعا در مدت زمان کوتاهی توسط رقبای خود از بازار کنار زده می‌شوند. این علم مانند اکثر علوم دیگر به یک امر کاملا تخصصی تبدیل شده و نیازمند مشاورین بازاریابی است که تجربه و دانش کافی در این حوزه و همچنین حوزه‌های مرتبط دیگر، مثل علوم تحلیل داده داشته باشند.
با توجه به افزایش حساسیت وظایف مشاورین بازاریابی در عملکرد بهتر شرکت‌ها در چند سال اخیر، کماکان برداشت‌های نادرستی از حرفه مشاوره بازاریابی وجود دارند؛ برخی‌‎ها مشاوره بازاریابی را به ارائه مشاوره به تیم بازاریابی شرکت و استفاده از نظرات آنها محدود می‌کنند.​​​​​​​

از طرف دیگر، برخی از مالکین کسب‌وکار معتقد هستند که اگر یک مدیر بازاریابی سطح بالا استخدام کنند، نقش مشاور بازاریابی را هم برای آن‌ها دارد؛ ولی باید گفت که این تفکر اشتباه است و باعث بی‌نیاز شدن شما از استخدام مشاور بازاریابی نمی‌شود؛ زیرا تمرکز مدیر بازاریابی بر اجرای فرآیندهای بازاریابی است و ماهیت کار آن‌ها "اجرایی" است. درحالیکه تمرکز مشاورین بازاریابی بر ارائه بهترین راهکارهای بازاریابی و تحلیل و ارزیابی دلایل موفقیت یا عدم موفقیت کمپین‌های مختلف بازاریابی است و ماهیت کارشان "مشاوره‌ای" است.​​​​​​​

​​​​​​​


در حقیقت، مشاور بازاریابی به عنوان یک نیروی خارجی که دارای تجربه کافی در امور مختلف بازاریابی مثل تحقیق در بازار، استراتژی‌های مارکتینگ، بهینه‌سازی نتایج کمپین‌های تبلیغاتی، تجزیه و تحلیل بازار و غیره می باشد وارد سیستم شما می‌شود تا راندمان بازاریابی شما را افزایش دهد. مشاور بازاریابی یک متخصص با تجربه است که به سازمان‌ها برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، بهبود سرنخ‌ها (Leads) و بالابردن تعداد مشتریان کمک می‌کند و هم در پروژه‌هایی برای مشاغل کوچک و هم در شرکت‌های بزرگ برای دست‌یابی به اهداف بلندمدت، حضور مثبتی دارد.​​​​​​​

 چه زمانی باید به فکر استخدام مشاور بازاریابی باشید​​​​​​​؟

برای تجزیه و تحلیل بازار و شناخت بهتر نیازهای جامعه هدف، کسب‌وکارها حتما باید به فکر استخدام مشاور بازاریابی باشند، چرا که بررسی شرایط با توجه به داده‌ها تنها توسط مشاوره بازاریابی به نحو احسن صورت می‌گیرد و در بقیه موارد، فاقد ارزش است. از طرف دیگر، نیازهای کسب‌وکارها به مشاوره بازاریابی بسته به نوع، ماهیت، و اندازه شرکت متفاوت است و همینطور توانایی‌های مشاور بازاریاب هم با توجه به تخصصی که دارد متفاوت است. از آنجایی که تب تاسیس انواع استارت‌آپ‌ها در کشورمان بالا است، قصد داریم تا نقش مشاوره بازاریابی در کسب‌وکارهای نوین و کوچک را برای شما مشخص کنیم.
شرکت‌های بزرگ تقریباً همیشه مشاوران بازاریابی را برای افزایش ارزش کسب‌وکار خود استخدام می‌کنند زیرا ارزش این تجربه بی‌نظیر را به عنوان بخشی از برنامه‌های بازاریابی خود درک کرده‌اند. مشاغل کوچک و متوسط ممکن است تصمیم بگیرند که بازاریابی خود را در همان مراحل اولیه تاسیس کسب‌وکار خود و یا حتی در زمان بلوغ برون‌سپاری کنند. به طور خاص، بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط از مشاوران بازاریابی استفاده می‌کنند تا اطمینان پیدا کنند که مزیت مشابهی با رقبای بزرگ‌تر از خود دارند و همچنین بازپس گرفتن بخش بزرگی از بازار را برای خود امکان‌پذیر کنند.

مزایای مشاوره بازاریابی برای کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها

​از آنجایی که استارت‌آپ‌ها توانایی به خدمت گرفتن متخصصان بازاریابی تمام وقت را به دلیل کمبود بودجه ندارند، سعی می‌کنند از مشاورین مورد اعتماد استفاده کنند تا بتوانند از حداقل‌های موجود سود کافی را ببرند. اما مشاوره بازاریابی به طور کلی می‌تواند نقش مهمی در طراحی استراتژی‌های بازاریابی (مارکتینگ) برای استارت‌آپ‌ها ایفا کند که برخی از این وظایف به شرح زیر هستند:
1-    نگارش یک برنامه بازاریابی جامع که متناسب با بودجه هر استارت آپ باشد
2-    تجزیه و تحلیل داده‌ها برای فروش بیشتر
3-    ارزیابی روش‌های بازاریابی رقبای برتر که سهم بازار بالایی در اختیار دارند
4-    تعیین جامعه هدف استارت‌آپ و ارزیابی پرسونای مخاطبین هدف
5-    کمک به راه‌اندازی کانال‌های بازاریابی مدرن
6-    کمک به طراحی نقشه سفر مشتری (Customer’s Journey)
7-    کمک به توسعه محصول یا ارائه بهتر خدمات جهت افزایش مشتریان
8-    تحقیق و بررسی کمپین‌های تبلیغاتی گذشته و طراحی کانال‌های بازاریابی آتی

مزایای مشاوره بازاریابی برای کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط​​​​​​​



برخلاف برندهای کوچک و محدود که به استخدام یک مشاور بازاریابی بسنده می‌کنند،  مشاغل و شرکت‌های بزرگ و متوسط عمدتا از تیم‌های اختصاصیِ مشاوره بازاریابی استفاده می‌کنند. استخدام مشاورین بازاریابی کارکشته در این قبیل کسب‌وکارها می‌تواند به مدیران در به ثمر رساندن وظایف کلیدی زیر کمک کند:
1-    بررسی بهتر فرصت‌های پنهان برای سازمان
2-    بهره‌ بردن از مشاوره در زمینه استراتژی‌های بازاریابی
3-    تجزیه و تحلیل فوق پیشرفته بازار و مشتریان هدف
4-    تهیه نقشه راه (Roadmap) برای بهبود ابعاد مختلف سازمان و بازگشت سرمایه
5-    بررسی و ارائه چشم‌اندازهای برون‌مرزی و ارزیابی و ارائه راه حل‌هایی برای چالش‌های داخلی

مشاوره بازاریابی نوین و متفاوت از گذشته

مشاور بازاریابی حرفه‌ای حرف شما را به خوبی می‌شنود
ارائه مشاوره بازاریابی عالی تنها از طریق گوش دادن دقیق به کارفرما امکان‌پذیر است تا بتوان اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری کرد. یک مشاور تراز اول وقت می گذارد تا همه چیز را در مورد مشتریان خود بیاموزد؛ او با دقت گوش می‌دهد و در حین گوش دادن به مشکلات، نیازها و اهداف، صبوری می‌کند.​​​​​​​
یک مشاور بازاریابیِ موفق تنها پس از گوش دادن به مشتری، می‌تواند تغییر و تحولات موثر در عملکرد شرکت را ارائه دهد. یک مشاور بازاریابی که به طور دقیق به مشتری خود توجه می‌کند، نه تنها دیدگاه آنها را بهتر درک می‌کند که رابطه مثبتی را بر اساس اعتمادسازی ایجاد می‌کند.​​​​​​​

مشاور بازاریابی دائما دانش خود را به روز نگاه می‌دارد
دانش مشاورین بازاریابی همواره به روز است و با دانش درون سازمانی مدیران کسب و کار در مورد بازاریابی بسیار متفاوت است. یک مشاور بازاریابی خوب باید در زمینه‌های مختلف و تخصصی مارکتینگ مهارت‌های منحصر به فردی را ارائه دهد. بهترین مشاوران به طور مستمر دانش و مهارت‌ها خود را در زمینه‌های جدید بازاریابی دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی و روابط عمومی گسترش می‌دهند تا استراتژی‌های بازاریابی موثرتری را به مشتریان ارائه دهند. آنها محیطی را که به سرعت در حال تغییر است درک می‌کنند و هرگز از کوچک‌ترین موقعیت‌ها برای پیشرفت در حرفه خود غافل نمی‌شوند.​​​​​​​

مشاوران بازاریابی حرفه‌ای خلاقیت  را چاشنی بازاریابی می‌کنند
مشاوران بازاریابی تراز اول دارای مهارت‌های خلاقانه برای طراحی کمپین‌ها و تاکتیک‌های نوآورانه هستند که مشتریان را به روشی جدید جذب می‌کنند. وقتی شما هر روز یک کار ثابت دارید، اضافه کردن خلاقیت به آن سخت است، به همین دلیل است که یک مشاور بازاریابی مستقل می‌تواند ایده‌های جدیدی را ایجاد کند که حتی صاحبین کسب و کار فکرش را هم نمی‌کنند. علاوه بر این، اجرای صدها کمپین بازاریابی در طول سالیان متمادی باعث می‌شود که ایده‌های خاص در ذهن مشاورین بازاریابی شکل بگیرد.

مشاوره بازاریابی جامعه هدف را برای شما مشخص می‌کند
اغلب مشاغل بدون داشتن تصویر واضحی از مشتریان هدف، دست به پیاده‌سازی روش‌های مارکتینگ می‌زنند. یک مشاور بازاریابی خوب برای تحقیق در مورد بازار مربوطه و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی ارزشمند بر اساس جمعیت‌شناسی و روندهای بازار وقت می‌گذارد. آنها شکاف‌های موجود در بازار را دنبال می‌کنند تا فرصت‌های جدیدی را برای فروش محصول یا خدمات شما ایجاد کنند.

ارائه مشاوره بازاریابی حرفه‌ای، تصادفی نیست
گروه بازاریابی حل مسأله از پیشگامان ارائه مشاوره بازاریابی به صورت کاملا مدرن و مدون در ایران است. این شرکت مشاوره‌ کسب و کار، به خوبی می‌داند که در ارائه مشاوره بازاریابی در هزاره سوم، تحلیل داده‌ها و تدوین مارکتینگ پلن و همچنین تحلیل بازخوردهای به دست‌آمده از کمپین‌های بازاریابی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.
اگر به دنبال کار با بهترین‌های مشاوره بازاریابی ایران هستید، به جای درستی آمده‌اید. ما در مجموعه بازاریابی حل مسأله از راهکارهای مدرن بازاریابی نظیر تحلیل داده و ارزیابی معیارهای کلیدی عملکرد استفاده می‌کنیم تا میزان فروش کسب و کار شما را به صورت علمی و در مدتی کوتاه متحول کنیم و به این کار تا زمان دستیابی شما به نتیجه مطلوب و حتی پس از آن، متعهد هستیم.

همانطور که گفتیم، بازاریابی در عصر جدید چیزی فراتر از پرزنت‌کردن مستقیم و سنتی محصولات و خدمات به مشتریان است و مشاوره بازاریابی نیاز به طراحی برنامه مدون و تحقیقات گسترده و غیره دارد. مشاور نیز در مسیر رسیدن شرکت به اهداف مارکتینگ خود نقش کلیدی دارد.بازاریابی یک بازی رقابتی است که برای موفق شدن در آن نیاز به تاکتیک‌های دقیق برنامه‌ریزی شده و اجرا شده دارد. تصمیمات نادرست اغلب منجر به اتلاف وقت، منابع و انرژی می‌شود که مشاغل نمی‌توانند در شرایط کنونی از عهده آن برآیند. یک مشاور بازاریابی این توانایی را دارد که به کسب و کار شما نگاه ریزبینانه‌ای کند تا مشخص کند که مشکل در کجا نهفته است.​​​​​​​
او همچنین متوجه می‌شود که فرصت‌های جدید کجا هستند و چگونه می‌توان انواعی از روش‌های بازاریابی را طراحی کرد که باعث جذب مشتریان ایده‌آل برای شما شود. انتخاب مشاور مناسب برای کسب و کار شما می‌تواند چالش برانگیز باشد، بنابراین کمی بیشتر وقت بگذارید و این مسئله را هم در نظر بگیرید که واقعاً چه ویژگی‌هایی مشاورین بازاریابی را از یکدیگر متمایز می‌سازند.