مشاوره مارکتینگ پلن

از مشاوران بازاریابی برای طراحی بهترین پلن ممکن استفاده کنید​​​​​​​

مشاوره مارکتینگ پلن یکی از خدمات مهم در زمینه مشاوره بازاریابی است که با هدف افزایش راندمان بازاریابی انجام می‌شود. با این نوع خدمات آشنا شوید.​​​​​​​


مشاوره مارکتینگ پلن یا بیزینس پلن؟
نیل پاتل (Neil Patel) کارآفرین، متخصص تجزیه و تحلیل و سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی گفته است: «شما نمی توانید چند دکمه" خرید "را در وب‌سایت خود قرار دهید و از بازدیدکنندگان انتظار خرید داشته باشید.» این جمله بر اهمیت مارکتینگ پلن و دریافت مشاوره تخصصی در این زمینه تاکید دارد.
در یک تعریف تخصصی باید بگوییم: مارکتینگ پلن یک سند تجاری است که استراتژی بازاریابی، ابزارها و تاکتیک‌های بازاریابی شما را برای دستیابی به مخاطبان هدف در یک بازه زمانی مشخص توصیف می‌کند. در مقابل، بیزینس پلن یا طرح تجاری (business plan) گزارشی است که یک کارآفرین طی آن فرآیند کسب‌وکار خود را شرح می‌دهد. این گزارش اغلب برای جلب نظر سرمایه‌‌گذاران تهیه می‌شود.


برنامه عملیاتی ایجاد می‌کند
یک برنامه بازاریابی، برنامه عملیاتی شما است؛ این‌که چه محصولی را چگونه بفروشید؛ برند شما چه تفاوتی با برند رقبا در بازار دارد و داشته باشد؛ چه کسانی می‌خواهند محصول شما را بخرند و از چه ابزارها و تاکتیک‌هایی برای بازاریابی و فروش استفاده می‌کنید.
نقشه راه موفقیت است
یک برنامه بازاریابی نقشه راه شما است که تیم بازاریابی شما را به موفقیت می‌رساند. با وجود بسیاری از راه‌های بازاریابی مانند: استفاده از رسانه‌های اجتماعی، ایمیل، بازاریابی محتوا، مطالب سایت و بنرها، داشتن برنامه‌ای برای بهترین اقدام، ضروری است. این برنامه به تمرکز تیم بازاریابی شما کمک می‌کند.
وضوح را به ارمغان می‌آورد
یک برنامه بازاریابی در مورد محصول یا خدمت و مخاطبان هدف آن‌ها، وضوح لازم را ایجاد می‌کند. وقتی این دو مولفه را در اختیار داشته باشید، ایجاد پیام‌های بازاریابی که با مخاطب مورد نظر مطابقت داشته باشد آسان می‌شود. 
یک نقطه مرجع ارائه می‌دهد
آخرین و مهم‌ترین مزیت برنامه بازاریابی، این است که یک مرجع و نقطه اتکا برای همه فعالیت‌هایی است که تیم بازاریابی شما مسئول انجام آن‌ها هستند. داشتن این نقطه مرجع ابهام را از روندهای بازاریابی حذف می‌کند و شما مطمئن می‌شوید که هریک از اعضای تیم دقیقا می ‌داند که برای موفقیت در بازاریابی محصولات یا خدمات باید چه کارهایی انجام دهد.
رضایت مصرف‌کننده
هر سازمان و کسب‌وکاری می ‌خواهد با جلب رضایت مشتریان به اهداف خود دست یابد. به کمک نکات برنامه بازاریابی، نیازها و خواسته‌های واقعی مشتریان به‌درستی درک و تامین می‌شود و هربار بعد از توسعه محصولات مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بنابراین با هدایت فعالیت‌های بازاریابی به شیوه مناسب، رضایت مصرف‌کنندگان به وجود می­آید
در دستیابی به اهداف کسب‌وکار کمک می‌کند
برنامه‌ریزی بازاریابی با استفاده از تعیین استانداردها و ارزیابی عملکرد، کارایی نظام کسب‌وکار را افزایش می‌دهد؛ این عمل به نوبه خود به سازمان در دستیابی به اهداف خود کمک می‌کند. از سوی دیگر هرگونه تغییرات نامطلوب را می‌توان در برنامه بعدی حذف کرد.
 جبران عدم قطعیت‌های آینده
آینده همیشه مبهم است؛ این ابهام با مشاوره مارکتینگ پلن و تدوین برنامه بازاریابی کمتر می‌شود. یک کسب‌وکار می‌تواند با استفاده از برنامه بازاریابی به طور موثر با چالش‌ها و عدم قطعیت‌های آینده کسب‌وکار روبه‌رو شود. تجزیه و تحلیل دقیق وضعیت و روند فعلی به کسب‌وکار کمک می‌کند تا اهداف آینده را به درستی تعیین کند.


ساختار محصول‌گرا
در یک ساختار بازاریابی محصول‌محور، برنامه‌های بازاریابی برای هر محصول به طور جداگانه تهیه می‌شود و سپس دستیابی به اهداف مورد نظر برنامه‌ریزی می‌شود. در این نوع از برنامه‌ریزی هزینه‌های تبلیغات، ارتقا فروش، توسعه محصول و تحقیقات بازار برای هر محصول به‌طور مجزا محاسبه می‌شود.
ساختار مشتری‌مدار
ساختار بازاریابی در‌ کسب‌وکارهایی با ساختار مشتری‌مدار بر اساس ویژگی‌های متفاوت مشتریان است. برنامه‌های بازاریابی جداگانه‌ای در این ساختار برای هر طبقه از مشتریان تهیه می‌شود. بنابراین تصمیمات مربوط به تبلیغات، ارتقا فروش، قیمت‌گذاری و توزیع نیز متناسب با طبقات مشتریان و ویژگی‌های آن‌ها گرفته می‌شود.
ساختار بازارگرا
کسب‌وکارهایی با ساختار بازارگرا، کسب‌وکارهایی هستند که در آن‌ها اهداف متفاوتی برای مناطق مختلف تعیین می‌شود و برنامه‌هایی برای دستیابی به این اهداف و معرفی محصول یا خدمات به بازار تدوین می‌شوند. در این نوع از کسب‌وکارها، مبنای تصمیم‌گیری در مورد تبلیغات برند، تبلیغات فروش، کانال‌های توزیع محصول و قیمت‌گذاری، ماهیت و شدت رقابت در هر منطقه یا هر بازار است.
ساختار عملکردگرا
در این نوع کسب‌وکارها برنامه‌ریزی بازاریابی بر اساس وظایف است. در این کسب‌وکارها کل بخش بازاریابی به توابع یا فعالیت‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ مانند: تحقیقات بازاریابی، برنامه‌ریزی و توسعه محصول، تبلیغات، ارتقا فروش و توزیع فیزیکی؛ بنابراین برای هر بخش، مدیر‌ یا افراد مسئول متفاوتی وجود دارد که برای آن بخش برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند.



تهیه خلاصه اجرایی
خلاصه اجرایی (executive summary)٬ خلاصه برنامه بازاریابی و پیش‌نویسی برای آن است. این پیش‌نویس به‌طور خلاصه به ذی‌نفعان کسب‌وکار اطلاعاتی در مورد نام تجاری، بازار، محصولات یا خدمات، تاکتیک‌های بازاریابی و دلیل موفقیت آن‌ها را ارائه می‌دهد. از آنجا که برخی از مدیران، این قسمت را به جای کل برنامه می‌خوانند، بنابراین باید آن را به شکل مختصر اما آموزنده تدوین کرد. دو بخش اساسی این پیش‌نویس عبارتند از:
·         چشم‌انداز
·         ماموریت

تعیین اهداف
در برنامه بازاریابی، اهداف باید واضح و دارای جهت مشخص باشند. برای مثال در مورد یک محصول جدید می‌توان این اهداف را مشخص کرد: معرفی محصول جدید٬ آگاهی‌رسانی درباره نام تجاری، تعیین میزان فروش مورد نظر، تاکتیک‌ها و هزینه‌های بازاریابی و شیوه‌های کاهش هزینه‌های بازاریابی، ایجاد وفاداری به نام تجاری و تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی.
​​​​​​​
تعیین استراتژی موقعیت‌یابی و قیمت‌گذاری
استراتژی موقعیت‌یابی تصمیم می‌گیرد که چگونه ویژگی‌های محصول خود را بر اساس نیازهای بازار و مشتریان، شرایط رقبا و کانال‌های ارتباطی موجود به مشتریان مورد نظر منتقل کنید. استراتژی قیمت‌گذاری، باید با استراتژی موقعیت‌یابی هماهنگ باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید شرکت شما به طیف وسیعی از مشتریان خدمت کند، داشتن قیمت مناسب منطقی خواهد بود.

​​​​​​​تعیین پرسونای مشتریان و انتخاب جامعه هدف
این بخش شامل شناسایی جامعه مشتریان و ویژگی‌های شخصیتی آنان است. هرچه اطلاعات شما در این زمینه دقیق‌تر باشد، تلاش‌های بازاریابی شما موفق‌تر خواهد بود. در واقع عناصر شخصیت هر خریدار (buyer’ persona) از نگاه بازاریابی شامل موارد زیر است:
·         مشخصات جغرافیایی: موقعیت فیزیکی مشتریان بالقوه
·         مشخصات جمعیتی: ویژگی‌هایی مانند سن، جنسیت، سطح درآمد و وضعیت تاهل
·         مشخصات روان‌شناختی: الگوهایی مانند ترس، نگرانی، خودآگاهی، اضطراب و همدردی
·         مشخصات رفتاری:  بررسی رفتار مشتری در روندهای خرید

تعیین تاکتیک‌های بازاریابی
به اهداف بازاریابی خود که قبلا تعیین کرده‌اید، بازگردید؛ اکنون باید تاکتیک‌هایی را که باعث تحقق هدف می‌شوند انتخاب و ترسیم کنید. به عنوان مثال، در اینجا چند تاکتیک بازاریابی وجود دارد که ممکن است از آن‌ها استفاده کنید:
·         بازاریابی محتوا (Content marketing)
·         بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search engines optimization)
·         رسانه‌های اجتماعی (Social media)
·         اینفلوئنسرها (Influencers)
·         جستجوی پولی (Paid search)
·         شراکت (Partnership)
·         تبلیغات (Promotions)
·         برنامه نگهداری (Retention program)
·         وابستگی (Affiliate)
·         ایمیل ها (Emails)
·         تماس‌های سرد (Cold calls)
·         تبلیغات چاپی/نشریه (Print advertising/publication)
·         انجمن‌ها و نمایشگاه‌های تجاری (Associations and trade shows)

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد
بر اساس اهداف و تاکتیک‌های بازاریابی، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد را تعیین کنید. این شاخص‌ها همچنین به شما کمک می‌کنند، ویژگی‌های کیفی را به ویژگی‌های کمی و مقدارهای عددی تبدیل کنید. برای مثال در مورد تبلیغات، این شاخص‌ها را در‌ نظر بگیرید:
·         تعداد مشتریانی که تبلیغ شما را می‌بینند
·         تبلیغاتی که واکنش بیشتری ایجاد می‌کنند
·         تعیین نرخ کلیک
·         هزینه هر کلیک

تعیین هزینه‌های بازاریابی

پول و هزینه، پایه و اساس فعالیت‌های بازاریابی است. اگر نقشه‌های مفصلی برای بازاریابی دارید، فقط باید هزینه مورد انتظار را به هر اقدام اضافه کنید. مراقب باشید که پیش‌بینی‌های مالی شما هرگز نمی‌تواند صد در صد دقیق باشد. به عنوان یک قاعده کلی، هزینه‌های پنهان ممکن است در هر زمان ایجاد شوند. تعیین هزینه‌های بازاریابی کاری است که باید توسط مشاوران متخصص و با تحلیل اطلاعات و داده‌ها انجام شود.
​​​​​​​

چه کسانی به مشاوره مارکتینگ پلن نیاز دارند؟​​​​​​​

یک محصول فوق‌العاده، یک طرح تجاری کامل، اندوخته‌ای از سرمایه سرمایه‌گذاران و یک تیم اجرایی قوی دارید؛ ولی باز هم کسب‌وکار شما در حال رشد نیست و شاهد سودآوری لازم نیستید. اگر این موارد با شرایط کسب‌وکار شما همخوانی دارد، تنها چیزی که به آن نیاز دارید، یک برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن دقیق است؛ اما تدوین چنین برنامه‌ای کاری تخصصی است که می‌توانید آن را به مشاوران بازاریابی متخصص بسپارید. در این صفحه شما را با ویژگی‌ها و مزایای مشاوره مارکتینگ پلن آشنا می‌کنیم.​​​​​​​

مشاوره مارکتینگ پلن چیست؟
بازاریابی نقش مهمی در پیگیری رشد و پایداری یک کسب‌وکار دارد. با تلاش‌های بازاریابی است که یک محصول مورد توجه قرار می‌گیرد و در نتیجه مشتریان بیشتری جذب برند می‌شوند. بدون بازاریابی، مردم محصول شما را نمی‌شناسند؛ بدون مشتری، تجارتی وجود ندارد؛ و بدون داشتن برنامه بازاریابی، بازاریابی محصول شما مانند عکسبرداری در تاریکی است. مشاوره مارکتینگ پلن راهی است برای آن‌که بدانیم چگونه به بهترین شیوه فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و فروش خود را سامان دهیم و یک طرح بازاریابی خوب بنویسیم.

یک برنامه بازاریابی شامل جزئیات مختلفی از جمله اهداف بازاریابی، استراتژی تبلیغات، بودجه تبلیغات و مراحل اقدام است. مارکتینگ پلن همچنین یک سند زنده است که باید هر از گاهی تکامل یابد تا تقاضای مشتری و تغییر روند بازار را در بر گیرد و با تغییر محیط دیجیتالی و پیشرفت فناوری‌ها هماهنگ شود.​​​​​​​

​​​​​​​
مطالعه‌ای که به کمک یک نرم‌افزار بازاریابی به نام CoSchedule انجام شد، نشان داد که بازاریابان دارای برنامه یا استراتژی مستند، 313 درصد بیشتر از دیگران در کمپین‌های بازاریابی خود نسبت به کسانی که برنامه مشخصی ندارند، موفق هستند. علاوه‌ بر این، بازاریابانی که به طور فعال پروژه‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنند، 356 درصد بیشتر احتمال موفقیت دارند.
بدون مارکتینگ پلن مناسب که بتواند شما را راهنمایی کند، تبدیل یک مشتری احتمالی به مشتری قطعی و توسعه کسب‌وکار عملا ناممکن است. یک برنامه بازاریابی به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند تا تیم بازاریابی شما را به سمت موفقیت هدایت کند. مشاغل از یک برنامه بازاریابی برای روش طوفان فکری، سازمان‌دهی، انجام و پیگیری استراتژی‌های بازاریابی خود در طی یک دوره زمانی استفاده می‌کنند.​​​​​​​

چرا کسب‌وکارها به مشاوره مارکتینگ پلن نیاز دارند؟​​​​​​​

​​​​​​​
مشاوره مارکتینگ پلن توسط مشاوران متخصصی انجام می‌شود که پس از بررسی کسب‌وکار شما و همچنین بررسی مخاطبان کسب‌وکار و رقبا می‌توانند یک برنامه یا طرح بازاریابی دقیق برای شما بنویسند که اهداف تجاری شما را محقق می‌کند. ایجاد یک برنامه بازاریابی دقیق به راهنمایی تیم بازاریابی شما کمک می‌کند و مزایای بی‌شماری دارد که برخی از این مزایا را با هم مرور می‌کنیم.

برخی از مزایای شگفت‌انگیز مشاوره مارکتینگ پلن

هماهنگی مشاوره مارکتینگ پلن با ساختار کسب‌وکار​​​​​​​


شرکت‌های مختلف ساختار سازمانی متفاوتی را که مناسب آن‌ها است اتخاذ می‌کنند. بنابراین مشاوران بازاریابی نیز برنامه بازاریابی را متناسب با این ساختار تهیه می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند. در یک دسته‌بندی عمومی، ساختار شرکت‌ها و به‌ویژه بخش بازاریابی را می‌توان به چهار گروه تقسیم‌بندی کرد که ویژگی‌های آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.​​​​​​​

مراحل گوناگون تهیه یک برنامه بازاریابی​​​​​​​

برنامه بازاریابی تیم بازاریابی را راهنمایی می‌کند و راه‌حل‌های مناسب را به تیم بازاریابی ارائه می‌دهد؛ هدف از این اقدام، ترغیب مشتریان به خرید است. در واقع دو نقطه کانونی در برنامه وجود دارد که "مشتریان" و "راه حل" هستند. پس از درک موارد مارکتینگ پلن و شیوه توسعه برنامه بازاریابی، کافی است، گام به گام راهنمای آن را دنبال کنید. در این بخش با برخی از مراحل تهیه برنامه بازاریابی توسط مشاوران متخصص این کار آشنا می‌شویم.​​​​​​​

خدمات مشاوره مارکتینگ پلن را به گروه بازاریابی حل مسئله بسپارید

مشاوره مارکتینگ پلن یکی از مهم‌ترین خدماتی است که از سوی شرکت‌های مشاوره کسب‌وکار به مدیران و صاحبان انواع کسب‌وکار ارائه می‌شود. این خدمات در کنار انواع مشاوره طرح تجاری، مشاوره طراحی محصول یا خدمات، مشاوره‌ استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات و روندهای توزیع و فروش، می‌تواند کسب‌وکار شما را دگرگون کند و مسیری آسان به سمت توسعه و سودآوری برای شما ترسیم نماید.
اگر مایل به دریافت خدمات در هریک از روندهای کسب‌وکار به‌ویژه در بخش طراحی و تدوین مارکتینگ پلن هستید، ما گروه بازاریابی حل مساله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با دریافت خدمات مشاوره تخصصی از این گروه می‌توانید نقاط ضعف روندهای بازاریابی کسب‌وکار خود را شناسایی کنید و برای اصلاح آن‌ها برنامه‌ای روشن از مشاوران دریافت کنید. متخصصان مشاور ما در این گروه، در تمامی مراحل با شما همراه هستند تا به نتایج دلخواه دسترسی پیدا کنید.