برنامه‌ریزی برای موفقیت و توسعه کسب‌وکار در عصر دیجیتال​​​​​​​

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

مشاوره دیجیتال مارکتینگ همچون دفترچه راهنمایی برای موفقیت کسب‌وکار آنلاین است. با روش‌ها و مزایای این نوع از مشاوره آشنا می‌شویم.​​​​​​​


اگر می‌خواهید یک برنامه بازاریابی دیجیتال موفق داشته باشید، اولین قدم این است که اقدامات مختلف را بعد از اجرا، تجزیه و تحلیل کنید تا بدانید هر تکنیک بازاریابی در استراتژی شما چه نتیجه‌ای داشته است. چرا بعضی از تکنیک‌ها کارایی مورد انتظار را ندارند و چگونه باید به‌طور بهینه از آن‌ها استفاده کنید. تحلیل اطلاعات و داده‌ها تصویر روشنی از شرایط کسب‌وکار را به شما ارئه می‌دهد.
مرحله بعدی تصحیح استراتژی بازاریابی یا تدوین یک استراتژی کامل و جدید است. در این مرحله شما باید بتوانید در صورت لزوم از کانال دیگر ارتباطی برای افزایش مخاطبان برند و مشتریان استفاده کنید. تمامی این اقدامات نیازمند بهره‌گیری از افرادی است که در زمینه بازاریابی دیجیتال تخصص و تجربه دارند. مشاوران بازاریابی دیجیتال در آژانس‌های مشاوره کسب‌وکار و بازاریابی، چنین افرادی هستند.


ممکن است تصور کنید که بخش بازاریابی یا بازاریابان شرکت شما می‌توانند فرآیند مشاوره بازاریابی دیجیتال را به‌تنهایی انجام دهند؛ اما اینطور نیست. خدمات مشاوران بازاریابی دیجیتال، دیدگاه‌های جدید را در سطوحی از تخصص ارائه می‌دهند که دستیابی به آن بدون آن‌ها بسیار دشوار است.
مشاوره بازاریابی دیجیتال به‌ویژه در زمانی که شرکت‌ها به‌دنبال ارتقا موقعیت خود در فضای دیجیتالی هستند، موثر است. زمانی که شرکت‌ها می‌خواهند کسب‌وکار خود را گسترش دهند، برند را بیش از پیش معرفی کنند، پایگاه اجتماعی برتری داشته باشند و ایرادهای روندهای بازاریابی خود را بشناسند و از آن‌ها با به‌کارگیری تکنیک‌های جدید، عبور کنند.

دیجیتال مارکتینگ

حضور قدرتمند در رسانه‌های دیجیتال با مشاوره دیجیتال مارکتینگ​​​​​​​

امروزه مردم یا در حال استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند هستند، یا در وب در حال جستجوی کلید واژه‌ها، یا در در حال بازدید از شبکه‌های اجتماعی و یا در‌ تلویزیون‌های اینترنتی، در حال دیدن برنامه‌های مورد علاقه خود هستند. کسب‌وکارها از این سبک زندگی مدرن برای افزایش سطح دسترسی به مخاطبان و بازاریابی استفاده می‌کنند. این روش را دیجیتال مارکتینگ می‌نامیم و مشاوره دیجیتال مارکتینگ راهی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های رسانه‌های دیجیتال در این زمینه است. برای آشنایی بیشتر با این نوع از مشاوره با ما در این مطلب همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟
​​​​​​​

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) مهم‌ترین بخش از فعالیت‌های بازاریابی را در دنیای امروز تشکیل می‌دهد. این نوع از بازاریابی برای انجام فعالیت‌های خود از رسانه‌های دیجیتال بهره می‌برد. شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و وبلاگ‌ها، نرم‌افزارها، ایمیل و ویدئوهای تبلیغاتی برخی از نقاط دسترسی به مخاطبان کسب‌وکار است که بازاریابی دیجیتال از آن‌ها برای معرفی برند، محصولات و خدمات استفاده می‌کند.
چرا کسب‌وکارها به مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند؟​​​​​​​

ضرورت مشاوره دیجیتال مارکتینگ
​​​​​​​
اگر می‌خواهید پروژه‌های بازاریابی جدیدی را در شرکت و کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کنید؛ قابلیت‌های دیجیتالی آن را بازسازی کنید؛ و یا ابتکار جدیدی را برای به حداکثر رساندن و بهینه‌سازی عملکرد خود آغاز کنید، زمان آن فرا رسیده است که از خدمات مشاوره بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. یک آژانس بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا ایده‌ها و مفاهیم را سازماندهی کنید، استراتژی‌ها را اجرا کنید و مراحل مختلف پروژه خود را از ایده‌های اولیه تا اجرای آن به حرکت در بیاورید.​​​​​​​

دلایل استخدام مشاوران بازاریابی دیجیتال
​​​​​​​
شرکت‌ها باید استراتژی بازاریابی خود به‌گونه‌ای توسعه دهند که اطمینان حاصل شود، تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در فضای مجازی به ثمر می‌نشیند؛ همین امر مهم‌ترین دلیل ضرورت استفاده از تخصص مشاوران دیجیتال مارکتینگ است. برخی از دلایل استخدام مشاوران بازاریابی دیجیتال یا استفاده از خدمات شرکت‌های مشاوره در این زمینه، به این شرح است:​​​​​​​


یک دیدگاه بیرونی: یکی از انگیزه‌های اصلی برای استخدام مشاور، برخورداری از یک دیدگاه خارجی است. مشاوران بر اساس تجربه‌های متعدد خود و بر اساس تحقیق شرایط کسب‌وکار شما، مشکلات و قابلیت‌ها را از زوایای گوناگون و با وضوح بیشتر می‌بینند و به شما اطلاع می‌دهند

تخصص: یک شرکت مشاوره استراتژی دیجیتالی به شما این شانس را می‌دهد که با متخصصان در تمام زمینه‌های بازاریابی مانند: SEO و شبکه‌های اجتماعی کار کنید

هزینه‌ها: زمان، سرمایه است و یک مشاور می‌تواند در زمان اجرای پروژه‌ها صرفه‌جویی کند. در واقع تخصص آن‌ها این اطمینان را ایجاد می‌کند که آن‌ها می‌توانند مشکلات را سریع‌تر حل کنند
​​​​​​​
بررسی نسبت هزینه و سود: یک شرکت مشاور معتبر اطمینان حاصل می‌کند که هزینه‌های بازاریابی، سودآوری لازم را نیز به شما ارائه می‌دهد

خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ​​​​​​​

راه‌های متفاوتی وجود دارد که یک مشاور بازاریابی دیجیتال می‌تواند به مدیران کسب‌وکار و بازاریابان شرکت‌ها کمک کند. این راه‌ها همگی باعث می‌شوند بتوانید کسب‌وکار خود را توسعه دهید و در میان رقبا توسط مخاطبان بیشتری شناخته شوید. برخی از این راهکارها را با هم مرور می‌کنیم.​​​​​​​



بررسی شرایط و عملکرد وب‌سایت از نظر بازاریابی دیجیتال
مشاوران بازاریابی دیجیتال می‌توانند بهترین پیشنهادها را در زمینه‌های طراحی وب‌سایت، سئو سایت، ویژگی موبایل فرندلی و حتی استراتژی تولید محتوا به شما ارائه دهند. این افراد برای بررسی عملکرد سایت از ابزارها و نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند.

ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر 
یک مشاور می‌تواند یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دقیق و کاربردی را بر اساس اهداف تجاری شما تنظیم کند. آنها این کار را با تجزیه و تحلیل عمیق موقعیت فعلی و مخاطبان هدف شما انجام می‌دهند. آن‌ها نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را ارزیابی می‌کنند. این اقدامات بینش بسیار خوبی در مورد نحوه اداره کسب‌وکار، اثربخشی اقدامات بازاریابی و موقعیت شما در بازار رقابتی برای شما ایجاد می‌کند. تحقیقات مخاطبان باعث می‌شود پرسونای مخاطبان برند خود را بشناسید و فعالیت‌های بازاریابی را بر اساس آن تنظیم کنید. مشاور نحوه دسترسی به مخاطبان شما از طریق بازاریابی دیجیتال و کانال‌های بازاریابی ترجیحی را مشخص می‌کند. با تمام این اطلاعات، یک مشاور می‌تواند بهترین استراتژی‌های جامع، بسترهای مورد نظر و تعیین مجموعه‌ای از وظایف را که به شما در توسعه کسب‌وکار کمک می‌کند، تعیین کند.

ایجاد یک استراتژی فروش با نرخ تبدیل بالا
آیا می خواهید فروش را افزایش دهید؟ می‌خواهید خریداران احتمالی بیشتری را به خریداران قطعی مبدل کنید؟ یک مشاور بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای تحقق این اهداف در استراتژی تبلیغاتی به شما کمک کند. برای مثال تبلیغات پولی و رپورتاژهای خبری می‌تواند باعث افزایش ترافیک و افزایش فروش شود. همچنین ممکن است انواع روش‌های تبلیغات کلیکی یا بنری به شما پیشنهاد شود. برخی از تکنیک‌های دیگر این زمینه عبارتند از:
​​​​​​​


    •         تبلیغات بومی یا با استفاده از ویژگی‌های جغرافیایی
    •         تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی
    •         تبلیغات ویدیویی در سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف
    •         ایجاد کمپین‌های موفق تبلیغاتی
    •         شناسایی و تقسیم‌بندی مخاطبان
    •         استراتژی کلمات کلیدی​​​​​​​​​​​​​​

    ایجاد شاخص‌های عملکرد کلیدی
    شاخص‌ عملکرد کلیدی یا KPI راهکاری برای سنجش میزان عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌ میزان عملکرد واحدهای سازمان و یا کل یک شرکت است. مشاوران بازاریابی دیجیتال می‌توانند برای افراد، تیم‌ها، بخش‌ها و شرکت شما، KPI های مفید ایجاد کنند. شما ممکن است تصوری از اهداف بازاریابی خود داشته باشید؛ اما چگونه می‌دانید که در حال پیشرفت در جهت رسیدن به آن اهداف هستید یا نه؟ یک مشاور بازاریابی دیجیتال به شما راهنمایی می‌کند که کدام شاخص‌ها و معیارهای کلیدی عملکرد را باید با توجه به اهداف و استراتژی‌های خاص خود دنبال کنید.

    برخورداری از ایده‌های نوآورانه
    حتی بهترین تیم‌های بازاریابی نیز گاهی با این مشکل مواجه می‌شوند که ایده‌های خلاقه مناسبی به ذهن‌شان نمی‌رسد. یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز در مورد همکاری با مشاوران بازاریابی دیجیتال این است که آن‌ها دیدگاهی تازه و بی‌طرفانه در مورد استراتژی شما دارند؛ آن‌ها همچنین از آخرین روندها و تکنیک‌های بازاریابی اگاهی دارند و بنابر تجربه‌های متعدد خود در شرکت‌های گوناگون می‌توانند ایده‌هایی نوآورانه در زمینه‌های مختلف بازاریابی به شما ارائه دهند. به عنوان مثال، برخی از آخرین روندهای بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

    •          افزایش تبلیغات در فضای داخلی نرم‌افزارها
    •          معرفی جستجوی بصری
    •          حرکت به سمت محتوای تعاملی
      ​​​​​​​

    هدایت توسعه استراتژی بازاریابی در چندین کانال
    این روزها یک رویکرد یکپارچگی کانال‌های بازاریابی در عین تعدد آن‌ها برای بازاریابی دیجیتال ضروری است. این رویکرد را اومنی‌چنل (omnichannel) می‌نامند. یکی از دلایل این رویکرد، این است که افراد بتوانند از کانال‌هایی متعدد با برند شما تماس بگیرند. با این شیوه می‌توانید با افراد بیشتری که کانال‌های مختلف ارتباطی را ترجیح می‌دهند، در تماس باشید.
    بهترین مشاوران بازاریابی دیجیتال در طیف وسیعی از سیستم عامل‌ها و فعالیت‌های بازاریابی از SEO تا بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی تجربه دارند. بنابراین آن‌ها می‌توانند به شما در ایجاد کمپین‌های مداوم که در چندین کانال بازاریابی نتیجه می‌دهند، کمک کنند؛ با تاکید ویژه بر کانال‌هایی که بیشترین اهمیت را برای مخاطبان هدف شما دارند.

      استراتژی‌های مختلف مورد استفاده در مشاوره دیجیتال مارکتینگ
      ​​​​​​​
      یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار خود را رونق و توسعه دهید. استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ عوامل بهبود عملکردهای کسب‌وکار در زمینه‌های مختلف هستند. نتیجه این استراتژی‌ها می‌تواند در زمینه‌هایی مانند: افزایش کانال‌ها و نقاط دسترسی به مخاطبان و اطلاعات آن‌ها، افزایش شهرت و اعتبار برند، افزایش فروش و سودآوری بیشتر باشد. ویژگی برخی از این استراتژی‌ها را با هم مرور می‌کنیم.​​​​​​​


      بهینه‌سازی وب‌سایت
      ما اغلب به طراحی وب به‌عنوان یک تکنیک بازاریابی فکر نمی‌کنیم، اما بهینه‌سازی وب‌سایت بر میزان زمان حضور و توجهی که کاربر به صفحات سایت شما می‌کند اثر می‌گذارد. وب‌سایت شما مرکز تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال است؛ بنابراین اگر صفحه شما کاربردی، منظم و جذاب نباشد، مهم نیست چقدر برای توسعه استراتژی وقت می‌گذارید؛ شما همچنان مشتریان خود را از دست خواهید داد.

      بهینه‌سازی موتورهای جستجو
      سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو به شما کمک می‌کند تا کسب‌وکار شما در لیست نتایج موتورهای جستجو در رنک بالاتری ظاهر شود. با یک استراتژی سئو قوی، وب‌سایت شرکت شما با کلمات کلیدی مورد استفاده برای یافتن خدمات شما مرتبط می‌شود. با این کار شانس شما برای انتخاب شدن توسط کاربران، در جستجوهای آنلاین بیشتر می‌شود.

      برنامه همکاری در فروش
      برنامه همکاری در فروش (Affiliate Program) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که در آن شما بخشی از مسئولیت فروش و بازاریابی را به شرکت‌ها و سایت‌هایی دیگر می‌سپارید و آن‌ها از محل فروش محصولات یا خدمات شما، درصدی دریافت می‌کنند. برنامه همکاری در فروش برای تمامی مشاغل مناسب نیست، با این حال استفاده از آن در بعضی مشاغل مناسب باعث می‌شود بتوانید تلاش‌های بازاریابی خود را بدون نیاز به انجام کارهای زیاد بهبود بخشید.​​​​​​​

       بازاریابی ایمیلی
      فقط ارسال ایمیل کافی نیست. شما باید بتوانید فهرست ایمیل مخاطبان خود را بر اساس ویژگی‌های مختلف گروه‌بندی کنید تا نیازهای خاص هر فرد یا هر گروه را برآورده سازید و بازاریابی ایمیلی هدفمند داشته باشید. نگاهی موشکافانه و دقیق به عادات خرید مشتریان خود داشته باشید و از این اطلاعات برای توسعه استراتژی خود استفاده کنید.

      انتشار رپورتاژ
      رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری نوعی محتوا است که در سایت‌ها و پلتفرم‌های دیگر آنلاین منتشر می‌شود؛ شما می‌توانید از این روش برای توضیح شرایط کسب‌وکار خود، معرفی برند، معرفی محصولات و خدمات، دریافت بک‌لینک و انتشار اخبار جدید در حوزه کسب‌وکار خود استفاده کنید.

      بازاریابی محتوا

      بازاریابی محتوا (Content Marketing) یک استراتژی موثر برای جذب مخاطبان هدف است. تولید محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب، اصول اولیه در بازاریابی محتوا هستند. شما باید بتوانید محتوایی تولید کنید که مخاطبان از صرف وقت برای خواندن و دیدن آن‌ها، رضایت داشته باشند. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که در این زمینه هم از کمک مشاوران بازاریابی دیجیتال برای تعیین استراتژی تولید محتوا هم از متخصصان تولید محتوا بهره بگیرید.

      بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
      بدون شک شما قبلا هم مطالبی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اید. با این وجود، چه کاری می‌توانید انجام دهید تا اقدامات شما تاثیرگذارتر باشد؟ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Media Marketing) به‌معنای استفاده از ظرفیت شبکه‌های پرطرفدار اجتماعی، مانند: اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و تلگرام، مبتنی با حال‌وهوای کسب‌وکار، شرایط هر شبکه اجتماعی و نوع و میزان مخطبان این شبکه‌ها است. تعیین استراتژی مناسب برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای متناسب با هر شبکه، ایجاد تقدیم محتوایی و استفاده از انواع محتوا برخی از تکنیک‌های این روش هستند.

      رشد قطعی کسب‌وکار با مشاوره دیجیتال مارکتینگ
      ​​​​​​​
      با استفاده از مشاوره بازاریابی دیجیتال می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید، در شرایطی که تمامی اقدامات شما قابل سنجش و مقرون‌به‌صرفه باشد. می‌توانید در هزینه‌های بازاریابی فعلی صرفه‌جویی کنید و با هزینه کمتری نسبت به روش‌های بازاریابی سنتی به مشتریان، فروش و سود بیشتر دست یابید.
      مشاوره بازاریابی نقاط ضعف و قوت عملکردها و برنامه‌های بازاریابی را به شما نشان می‌دهد و باعث بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی، تبلیغات و فروش می‌شود. اگر به خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید، گروه بازاریابی حل مساله آماده است تا با استفاده از تخصص مشاوران خود، شما را در تحقق اهداف کسب‌وکار و توسعه شرکت یاری دهد.​​​​​​​